Z historie Mánesa

HISTORIE      Výstavní síň Mánes

Spolky a jejich budovy vždy odrážely kulturní život, umělecká směřování i míru mezioborové vzájemnosti a soudržnosti. Také bávají svědky osobních i tvůrčích ambicí, stejně jako ekonomických a společenských možností a preferencí své doby. V tomto volném cyklu jsme se tentokrát zaměřili na SVU Mánes, jeho budovu a působení ve 20. století.

Funkcionalistická či konstruktivistická budova Mánesa vyrostlá nad Vltavou v roce 1930 patří k stavebním ozdobám Prahy. Její bělostný korpus na Masarykově nábřeží se rozprostřel v těsném sousedství Šítkovské vodárenské věže postavené do dnešní podoby roku 1591 a částečně upravené v polovině 17. století.  Moderní počin a historický svědek tak tvoří harmonický nadčasový „dialog“ – nová stavba je situována na místě bývalých Šítkovských mlýnů, zbořených v roce 1928. Architektem velkorysé a nákladné stavby se stal Otakar Novotný, který do komplexu projektoval výstavní síně, spolkové místnosti, „francouzskou“ restauraci či kavárnu s rozlehlou vyhlídkou na plynoucí řeku. K nedalekému secesnímu domu Hlaholu od Josefa Fanty z roku 1905 tak přibyla další spolková budova.

Osudy stavby, stejně jako samotného SVU Mánes odrážejí ve svých proměnách nálady a možnosti doby. Také pořádané výstavy se staly jakýmsi lakmusovým papírkem; jejich podoba a význam odpovídaly nastalým konstelacím. Nová budova byla otevřena výstavou Sto let českého umění (1830 – 1930) za patřičného zájmu veřejnosti při účasti představitelů Československé republiky. Spolek však měl již v té době za sebou interní roztržky – mladí a radikálnější ze společných řad demonstrativně odcházeli (a také se vzápětí vraceli). Někteří z nich založili v roce 1911 konkurenční Skupinu výtvarných umělců (V. Beneš, E. Filla, V. Špála, J. Šíma, J. Gočár, A. Matějček a další; později byl také přijat V. Kramář, od kterého si ostatní slibovali prosazení v zahraničí) a začali také vydávat vlastní časopis Umělecký měsíčník pod vedením Josefa Čapka. Tito „vzpurní odpadlíci“ zpravidla vystavovali v Obecním domě. Zvláště jejich šestá výstava v roce 1914, pořádaná souběžně s expozicí Moderní umění v SVU Mánes, vyvolala bouřlivou polemiku o povaze a směřování kubismu.

Na počátky novodobého Mánesa vzpomíná architekt Karel Honzík ve svých pamětech takto: „Ve třicátých letech se sešla v Mánesu většina bývalých výtvarníků Devětsilu. Nejen těch, kteří se v roce 1922 od něho odštěpili do Výtvarné skupiny, aby sledovali dále linii poetického naivismu, ale i těch, kteří prošli devětsilovskou érou konstruktivismu a poetismu. Vyvolávám si vzpomínku na dlouhý schůzový stůl Mánesa. Každý člen se v ní jeví jako osobnost pro sebe, jako vyhraněný krystal… Je tam ještě stará garda: Emil Filla, tajemný jako sfinga, Josef Gočár, vážně usměvavý se svým cigárem. Sangvinický Otakar Novotný. Výbušný Karel Dvořák. Důstojný a mlčící Vincenc Beneš. Světácky povznesený Kamil Roškot. Žoviální Václav Špála. Mezi nimi teoretikové a historikové: Vznešený Antonín Matějček, latinsky neklidný Václav Nebeský, jako vulkanická hora klidný Kamil Novotný, srdečně usměvavý Vladimír Novotný, hamletovsky divadelní Jaromír Pečírka.“

Kormidlo spolku postupně drželi především poněkud racionálnější mladí architekti – předsedové: Otakar Novotný, Josef Gočár a Jaroslav Frágner, tedy vyznavači odkazu konstruktivismu a poetismu. Také mladí malíři a sochaři opustili poetický naivismus dvacátých let a kráčeli „od konkretizace k abstrakci“ – tedy k lyrickému kubismu, artificialismu a surrealismu. A tak již dva roky po otevření Mánesa se v jeho prostorách konala Poezie 1932, nejdůležitější meziválečná pražská výstava postihující aktuální evropské trendy s důrazem na surrealismus (E. Filla, A. Hoffmeister, F. Janoušek, V. Makovský, H. Wichterlová, J. Šíma, Toyen, J. Štýský atd.). Domácí scéna byla doplněna „zajímavějšími“ zahraničními hosty: H. Arpem, S. Dalím, M. Ernstem, P. Kleem, G. De Chiricem, A. Giacomettim a dalšími osobnostmi. Přes její nesporné kvality si vysloužila od avantgardněji smýšlejících kritiků (J. Chalupecký) odsudek.

V počátku třicátých let rozvíjely nadále spolky horlivou činnost. Vedle „pestrého“ společenství Mánesa začala „šedá“ Umělecká beseda (K. Holan, V.Rabas, V. Rada) dostihovat poněkud roztříštěný, ale známější spolek; také besední časopis Život náhle soutěžil s mánesáckými Volnými směry. Zdravé a někdy dravé soupeření přerušilo až vypuknutí druhé světové války. Jakých příběhů byla budova Mánesa později svědkem, se dočtete příště.

Radan Wagner, 2014, psáno pro Revue Art

Success, your comment is awaiting moderation.